پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
من غافل
نوشته شده در جمعه 1 فروردين 1393
بازدید : 888
نویسنده : بيك بابا

 

تو ای غافل زیزدان رفت راه خطا تا کی          فرار از بندگی سرپیچی از امر خدا تا کی

صفات نیک انسانی نهادن زیر پا تا کی           فسون ومردم  آزاری و تزویر و ریا تاکی

ستم بر زیر دستان اندین دار فنا تا کی

خیانت در امانت بهر ما مخلوق عادت شد           توانگر گشتن همسایگان بخل و حسادت شد

تجاوز بر حریم دوستان نامش عبادت شد            کردار نامعقول ما ختم سعادت شد

به راه و رسم انسانی نبودن آشنا تا کی

چه طرفی بستی از دنیا که بستی سخت بر آن دل          چه نیکی کرده ای سازد کناهان تورا باطل

نگشته است دانه ای از خرمن عمر گران حاصل          نما اندیشه ای برعاقبت ای از خدا غافل

به پای خویش رفت جانب دام بلا تا کی

پس از این پاک کناز دل دگر رنگ سیاهی را            که باشد تازه هر گاهی گرفتن زآب ماهی را

زمغز خود جداسازی این همه افکار واهی را          به خاطرروز حشر و درد بی پناهی

فراموش کردن گفتار ختم انبیا ء تاکی.                


:: برچسب‌ها: غفلت , همسایه , صفان نیک , گناهان ختم انبیاء ,



22 بهمن 92
نوشته شده در سه شنبه 22 بهمن 1392
بازدید : 1043
نویسنده : بيك بابا

متولدین 1304 در 22 بهمن 1392

 

 


:: برچسب‌ها: 22 , بهمن , تهران , عکس , سال , 92 ,



محمد بهمن بیگی
نوشته شده در سه شنبه 1 بهمن 1392
بازدید : 982
نویسنده : بيك بابا

 

جز یکم

اشک بیش از آب چهره پدران و مادران ماراشسته وخون بیش از شریت و شراب به کام نیاکان ، خویشان و عزیزان ما فروریخته است . گرسنگی یار دیرین و وفادار ما بوده است و برهنگی درکنار گرسنگی یک دم نسل های ماراترک نگفته است.... من از کتاب های دبستانی ، هرجا که مزین و آراسته به تصاویر میوه، شیرینی و ماکولات است و از خواص اغذیه متنوع سخن می گوید خجالت می کشم....فقط با تاریخ کهن نمی توان غرور را نگاه داشت. بین غرور وسیری و حفارت و گرسنگی ارتباط منطقی و اجتناب ناپذیرموجود است...مارا به غارتگری رسوا کرده اند در حالی که از ما غارت زده تر کسی نیست.

چاره چیست ؟آیا بنشینیم تا غبار مرگ بر چهره هایمان بنشیند؟ساکت باشیم تا نیستی بر سرمان سایه بیفکند؟تسلیم شویم تا سریعتر در سراشیبی انحطاط سقوط کنیم.

جزیی از سخنان محمد بهمن بیگی معلم عشایری .ادامه دارد


:: برچسب‌ها: محمد , بهمن , بیگی , عشایر , معلم ,



سلام (موقت)
نوشته شده در دو شنبه 16 دی 1392
بازدید : 728
نویسنده : بيك بابا

سلام ایام ربیع الاول بخیر 

درگیر موردی  هستم در اولین فرصت مطالب جدیدی خواهم نوشت     بیک بابا




شب یلدا خوش ( موقت)
نوشته شده در شنبه 30 آذر 1392
بازدید : 899
نویسنده : بيك بابا

عمرتان صد شب یلدا و ایام خوش

هدف فرهنگ نویسی نیست فقط قصد تبریک داشتم:

دیزج خلیل دارای مردمی مهربان و صبور است و آداب و رسوب کهن را هنوز می توان در آن دید   از جمله شب یلدا ( چله گجه سی) است که هنوز در بین این جمع زنده نگه داشته شده و بر این باورند که این شب از عوامل جمع شدن فامیل و دوستان به دور یکی از بزرگان خانواده و باعث مسّرت وشادی واحترام به بزرگان واموزش کوچکترها به رعایت احترام و همچنین شنیدن خاطرات و تاریخ و صله رحم بوده و دارای ارزش معنوی است .و خوردن هندوانه را عاملی بر بی اثر کردن سرما در طول زمستان می پندارند.

 در این شب برای نو عروسان و داماد ها و نامزدها هدایایی تحت عنوان چله طبقی تهیه ومحترمانه به خانواده عروس یا داماد هدیه می گردد، محتویات این طبق یا خنچه معمولا شیرینی ، میوه های فصل ،هندوانه ،پارچه ،هدیه خاص است که با جشن و سرور در منزل تحویل میدهند و مادر داماد یا عروس نیز در مقابل این خنچه اقدام به هدیه دادن به آورنده طبق می کند ( مانند پول نقد ، چوراب و دستمال و...) و ازهمراهان نیز پذیرایی می نماید.

در منزل بزرگان سینی هایی که حاوی هندوانه ، آجیل ،گندم برشته ، لبو،حلوای گردو ، سنجد ، کشمش و... آماده است تا میهمانان را پذیرایی کنندو با قصه هایی از کوراغلی ،حسین کرد شبستری ، تاریخ خانوادگی ، تاریخ گذشتگان ، شاهنامه ، بیاتی ها ، سعدی وعبرت ها و مثل ها ، داستان های اصلی و کرم شب یلدا را به سر می کنند . شور انگیز ترین لحظه  لحظه بریدن هندوانه توسط بزرگ مجلس ایت که شادی مضاعف می گردد.

مراسمات شال اندازی از رسوم قدیم وقاشق زنی از رسوم وارداتی تهران محسوب می شود.


:: موضوعات مرتبط: , سرگرمی ها , ,
:: برچسب‌ها: شب , یلدا , چله , عروس , دیزج خلیل ,



موضوعات موقت
نوشته شده در چهار شنبه 13 آذر 1392
بازدید : 768
نویسنده : بيك بابا

 

مفاد تمامی موضوعات موقت در پایان سال 92 بنام یکی

از افتخار آفرینان  علمی، فرهنگی ، اجتماعی و... زادگاهم

تحت عنوان حیات فرهنگی و تمدن دیزج خلیل علیا  تغییر مطلب داده خواهد شد.

مطالب بعد از شهریور  92موقتی است.

     بیک بابا

  




زهرا رضایی
نوشته شده در دو شنبه 4 آذر 1392
بازدید : 928
نویسنده : بيك بابا

 

آموزش روبان دوزی در مسجد صادقیه توسط خانم رضایی


:: موضوعات مرتبط: , سرگرمی ها , البوم عکس , ,
:: برچسب‌ها: زهرا , رضایی , مسجد صادقیه , ,



امروز( موقت )
نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392
بازدید : 733
نویسنده : بيك بابا

 

سلام صبح بخیر عزیز جان

دو سفارش کوچک برای امروزت دارم اگر توانستی عمل کن. هیچ اصراری بر انجامش نداری.

1-یاد بگیر که در زندگی، از نقاط ضعف خود به عنوان نقاط قوت خود استفاده کنی.راز موفقیت در زندگی ، داشتن امکانات نیست، بلکه استفاده از" بی امکانی" به عنوان نقطه قوت است.

2-وقتی کسی تو را آزار داد باید روی شن های صحرا بنویسی تا بادهای بخشش آن را پاک کنند ولی وقتی کسی محبتی به تو می کنند باید آن را روی سنگ بنویس تا هیچ بادی نتواند آن را از یاد ت ببرد.

                                                                                                            بیک بابا


:: برچسب‌ها: امروز , سفارش , صحرا , ,



عکس- ارسالی معرفت جان( عکس)
نوشته شده در دو شنبه 27 آبان 1392
بازدید : 987
نویسنده : بيك بابا

 

معرفت جان ما درب باغ ها را باز و دیوار ها را کوتاهترمی خواهیم تا بدانی داریم متمدن می شویم.

 

معرفت جان معرفت و بصیرت حسینی برایت آرزومندم

 

اعتراضات مدرسه مینو واقعا تلخ بود و مجبور شدم خار در دهانش فروکنم تا تربیت شود. 

 

عزیزم معرفت از پشت دیوار درختی سبز در حال سرذک کشیدن است یا برای عبرت گیری یا برای عاقبت اندیشی.

 

معرفت عزیز شندیدم خارستانی بر باغ های ما تصویر کرده ای ، مطمین باش روزی اینجا آب داشت و مزرعه ای بود ومیخواهم......

 

دوست خوبم معرفت این درخت و دوستانش خشک شده اند تا انتقادی برای نوشتن پیدا کنی وگرنه قنات های ما پر آبند و نیازی به بازسازی ندارند این تویی که شب ها به درختان نگاه می کنی.

 

معرفت جان انصاف رعایت نکرده ای ، تمام هم و غم ما و آموزش و پرورش  صیانت واحترام به سالمندان است و بخاطر این دیگر زحمت بر این مدرسه افزون نمی کنیم شاید چند روزی در حالت کما ادامه حیات دهد و عاق و والدین نشویم. 

 

 

این درب و قفل قدیمی است که تو ندیده ای ، دیگر نیازی به بازسازی آن نداریم و بخاطر جلوگیری از آلودگی صوتی حاصل از صدای بر هم مالیدن شاخه های خشک و تقاضای رسیدگی به وضع قنات مجبورم درب باغ را بسته نگه دارم تا خواب خوبی داشته باشم

 

معرفت جان از این قفل و زنجیر خود بخوان حدیث مفصل راچون بر تو  نیاز خواهد شد اگر از خدمات امروز زاد گاه من تقدیر نکنی ولی قول می دهم عکس های مدرسه را برای وزارت آموزش و پرورش ارسال کنم.

 

 


:: موضوعات مرتبط: , البوم عکس , ,
:: برچسب‌ها: معرفت , مدرسه مینو , مدرسه مینو , مینو , بسته ,



چشم چرانی( موقت 2 ماهه)
نوشته شده در دو شنبه 27 آبان 1392
بازدید : 858
نویسنده : بيك بابا

 

دوست خوبم معرفت جان سلام

امیدوارم در این ایام محرم و سفر خداوند معرفت شناخت امام حسین ع واهدافش و یارانش را به همه وهردو ما عطا فرماید.

مدتی است که نامه ای از تو برایم نرسیده و این باعث مسرت بود :چرا که دیگر سلول های خاکستری ام را به زحمت نمی انداختم ،دنبال حقیقت جویی نبودم ، در آرامش مطلق ادامه حیات گیاهی میدادم و به خوشی های ظاهری می پرداختم .

این نامه پر محبت و پرانتقاد اخیرت برایم سنگین بود ، معرفت جان تو مسافرت ره بلاد ما کردی که زیارت و عزاداری کنی ولی از نامه ات چنین برداشت می ود که به  چشم چرانی  فرهنگی پرداختی ولی من هم به عنوان دفاع پاسخ هایی برایت می نویسم.

در بند اول  نامه بعد از سلام و علیک نوشته بودی : باغات خشک و قنات ها در حال موت هستند وقسمتی ازخیابان ها اسفالت ندارند . عزیز من شما فقط نوک دماغ دیده ای و آینده را تصویر نکردی. این اشکالات را قبول دارم ولی م هنوز به فکر خرابی بلند گو هستیم که صدایش ضعیف است و در مقابل سایر دستجات کم میاریم باید در مجالس محرم پول جمع کنیم و در اره بلند گو خرج کنیم ، قنات آب به چه دردی می خورد ، به خاطر بهداشت محیط کاری می کنیم که درختان خشک به سمت خانه ها نیایند و در باغ تفریحاً بسوزانیم تا به حدی که آینده را بتوانیم زودتر ببینیم ، اگر عکس () را خوب بنگری آینده ما همان ساختمان های دور دست خواهد بود که تو نمی توانی آن را دریافت کنی.

در مورد مدرسه مینو عکس گرفتی و احساس تاسف کردی که چرا.....؟ دوست خوبم معرفت جان از سال 1317 مدرسه مینو پیگیری شده تا 1319 فعال گردیده ، مگر عمر قانونی یک نفر در ولایت چند سال است ؟ مقایسه کن ، مدرسه هم پیر شده و حوصله دانش آموز ندارد وآموزش و پرورش و ما چندان از او مراقبت خواهیم کرد که سقف فرو ریزد و دیوار کج آید به احترام زحمات گذشته اش حتی کاربری جدیدی به او نخواهیم داد واخر حرف اینکه اخیرا زیادی حرف می زد و حوصله مان را سر میبرد و مجبور شدیم قفل بزرگی بر درب  آن بزنیم چون حرفها و کلامش همچون خارهای روییده در حیاط مدرسه نیش دار بود.چند وقت پیش هم شکاندن تابلو سنگی دبیرستان رضا خورشیدی و بی احترامی و سلاح کشیدن به طرف معلمین سابق را عنوان کرد که واقعا خنده دار بود و باطر همین موضوع با تیکه سنگ های تابلو دبیرستان رضا خورشیدی چند ضربه ای بر در و تابلو مدرسه مینو زدیم تا به فهمد که سن بالا دارد ولی مجاز به ایراد گیری ندارد و باید اندازه دهان خود را بداند.

انتقاد از مراسم عزاداری داشتی که من نصحیت میکنم تا زمانی که مثل مدرسه مینو وتابلو دبیرستان با و برخورد نکرده ام به جای بنشینی و در هر چیزی دخالت نکنی .اخر تو کی می خواهی علم را مسخره کنی و بیایی در مقابل اینکه علت خشک شدن دریاجه ارومیه ، فساد اخلاقی است و به تبرک بردن آب رنگی فواره تولّی واسب تزیین کردن تبرّی وسخن نگفتن از خطبه های امام حسین ع در مدینه و از مدینه به مکه و از مکه به کربلا و در صحرای کربلا دلیل حیطه بندی و در مراسم خیمه سوزی ، امام حسین ع با اولین شمشیر دشمن به زمین خوردن را و فراوانی مواد مخدر و اعتیاد را به انتقاد بگیری .

عزیز من تو از من جوانتری ، برالیت نصیحتی می کنم اگر میخواهی  آرامش خود و ما را بر هم نزنی ، وقتی به جایی میروی : چشمت را پاک نگهدار و گل های قالی را بشمار تا به عنوان آدم فهیم و باشعور وسر بزیر معروف و محبوب باشی. 

عکس ها را برایت در نامه بعدی می فرستم.                                                             دوستدارت بیک بابا